Friday 18 October 2013

Artist



 (Only in finnish, sorry, too much text to translate but it's about art, if you feel like, go to check out my Deviantart))

Taide tai ehkä minä "taiteilijana" on asia minkä olen blogissani aikaisemminkin maininnut mutta en siitä ole sen enempää puhunut (koska siihen voi perehtyä Deviantartissani). Taide on kuitenkin minulle hyvin tärkeä asia siispä voisin puhua siitä nyt enemmän.


 Moni kysyy usein että "Millon kiinnostuit taiteesta/ Milloin aloit piirtämään?" mutta todellisuudessa en edes muista, se on aina ollut se mun juttu. Siitä asti on piirretty kun kynä on kädessä pysynyt. Toinen ehkä vähän hölmö kysymys mitä usein kuulee on "Missä/miten sä opit piirtämään?". Olen oppinut piirtämään/maalamaan ihan itse. Olen vain piirtänyt ja piirtänyt ja niin sitä vaan oppii, tekee virheitä, oppii korjaamaan ne, etsii omaa tyyliään, vaihtelee sitä ja jatkaa vain etsimistä ja kokeilua, koen että tuskin tulen koskaan olemaan "valmis" mutta hyvä niin, kehittymisen tunne on mahtava ja jos ajatellaan että tilaa kehittyä on loputtomiin niin mihin sitä lopulta voikaan päätyä? Tiedostan kuitenkin olevani ihan hyvä tässä mitä teen ja niinpä olen tyytyväinen tilanteeseeni vaikka pyrin kokoajan parempaan ja parempaan.

yli vuodenvanha työ.

 Vapaa-ajan taiteilun lisäksi olen ollut mm. kuvataidekoulussa ja käyn siellä yhä (juttua päättötyöstäni täällä). Kyseessä on siis harrastus jossa käydään kerran viikossa. Itse olen tällä hetkellä Pi/Ma eli piirustus/maalaus ryhmässä ja olen ollut siinä jo useamman vuoden. Tämä taitaa olla 12. vuoteni kyseisessä kuvataidekoulussa ja rakkaaksi se paikka, opettajat ja rutiini on muodostunut. Sieltä olen saanut paljon opetusta ja ohjausta mutta jokainen on lopuksi itse se henkilö joka oman kehityksensä tekee.
 Tällä hetkellä olen myös Tammerkosken lukiossa pitkällä kuvataidelinjalla eli lukio-opintoihin sisältyy 13 pakollista kurssia kuvataidetta sekä kaikki valinnaiset mitä tarjolla olevista 46 kurssista haluan. Tykkään lukiostani kovin, en pelkästään kuvataiteen takia vaan ilmapiirin ja ihmisten c:

Taas vähän vanhempi työ

Jos taas mietitään itse taiteilujani ja sitä mihin pyrin niin kuvat varmaan kertovat puolestaan. En itse osaa tyyliäni oikeastaan luokitella enkä haluakaan (en yleensäkkään pidä siitä kun asiat laitetaan lokeroihin).  Mutta sen voin sanoa että tykkään "rikkoa rajoja" ja pyrin parhaani mukaan kokeilemaan uusia asioita. Ihailen yksityiskohtia, yksityiskohdattomuutta, harmonisia värejä, epätavallisia väriyhdistelmiä, ihmisen anatomiaa, anatomialla leikittelyä... melkein kaikkea kunhan toteutus miellyttää silmääni, välillä tosin hyvä idea voi tehdä kehnomman puoleisesta kuvasta mielenkiintoisen. Pääasia on ehkä se että työ välittää tunteita, monenlaisia tunteita.

 Eivät ole omia töitäni mutta näin silmäniloksi:

TanyaShatseva
i-Hate-Bubble-Tea

bikobure

 Koen harvoin kateutta (pätee moniin muihinkin asioihin kuin taiteeseen) sillä vaikka joku olisikin erittäin hyvä siinä samassa asiassa mitä minä teen on se vain hänen tapansa tehdä niin, se on hänen ja tämä on minun. Kyse on ihmisen tavoista ja tyyleistä eikä niinkään siitä onko hyvä vai huono. Tietenkin jotku ovat paljon kokeneempia, idearikkaita, luonnonlahjakkuuksia mutta jokainen kehittyy tavallaan. Ja jos välillä tuntuu tuskalliselta ajattelen että ehkä minäkin vielä jonain päivänä olen tuossa. Turhautumiseen tosin tömään useinkin varsinkin siinä kun pää on täynnä ideoita ja kuvia mitä haluaisi purkaa mutta ne eivät vaan tule ulos, teen työn mutta koen että pystyisin niin paljon parempaan. Ehkä tämä on sitä taiteilijan tuskaa : D

Eli taide on siis minulle erittäin tärkeää ja vaikka pitkä teksti syntyikin niin koen että halusin jakaa tämän asian sillä tämä on tärkeää enkä tästä ole blogissani niin paljoa puhunut vaikka ehkä pitäisikin. Voisin jatkossakin välillä puhua esim. lempi taiteilijoistani yms. Mutta eiköhän tässä ollut kaikki tältä kertaa!


K-amikakushi
KatePowellArt (blogger teki tästä seepiasävysen o.o
CamillaDerico


4 comments:

  1. Tosi ihana postaus :3 Oon varmaan sanonu ennenki, mutta tykkään sun tyylistäs piirtää tosi paljon. Ja sulla on mielenkiintosia aiheita, toisin ku mä esimerkiksi piirrän vaan yksi naama toinen samannäköinen naama :D
    Oon aina ollu sitä mieltä että originaalius paikkaa tekniikan puutteet ja omaa tyyliä sulta kyllä löytyy~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitti. Ihana saada tollasta kommenttia c:! En oo tainnu hirveesti sun piirrustuksia nähä o.o Tykkään tosin hirveesti sun valokuvista, sulla on hyvä värisilmä <3

      Delete
  2. Hihii, mulla on aika sama biisien sanoitusten kanssa. Ainakin toi turhautuneisuus-juttu; on niin paljon ideaa, että sitten aivot ja ajatukset tuntuu menevän ihan solmuun ja paperille syntyy sekamelska. Mulla on paljon sanottavaa, mutta miten ilmaisen asiat kekseliäästi mut samalla ymmärrettävästi... On se vaikeeta :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo koskaan ei oo tyytyväinen mihinkään tai jos on niin sekään ei riitä, sit toisinaan on niin paljon ideaa ettei saa mitään tehtyä ja kun haluis tehä jotain niin ei oo mitään inspistä, ihan kaamean vaikeaa xD

      Delete